LETISZTULT VONALAK
Középmotor és összecsukható keménytető?
Miért is ne!
A 458 Italia bemutatása után csak idő kérdése volt mikor jelenik meg a nyitható tetős kivitel. De az, hogy egy középmotoros roadster ne vászontetős legyen, az igazi meglepetés!
Profilból, felcsukott tetővel leginkább az F50-esre emlékeztet, nyitottal pedig a forma autókra. Letisztult, szép megoldás és szerencsére pont ott változott a formaterv ami a kupé gyenge pontja volt: a tető és az övvonal találkozásánál. Nyilván romlott a vezetőülésből az átlós hátratekintés lehetősége, hiszen a B oszlop mögött az üvegfelületet fémlemezek váltották fel, de az eredmény szemet gyönyörködtető. Legalábbis oldalról.
A hátulnézet már zavarosabb, a két „taréj” ebből a szögből már nem olyan légies mint amit a szemünk kívánna, vaskosságuk kicsit ormótlannak hat, sziklaként meredezik a hullámzó lemezek fölé tornyosulva. Mivel ez az elem egyben bukókeretként is funkcionál masszívsága alkalomadtán még jól is jöhet, de ezt tudva sem tetszetős látvány.
Ezen kívül csak dicsérhetjük a Spider formáját. Bár a lenyíló tető nagyobbik eleme a motortér fölé fekszik, és az ebből következő méretnövekedés felborítja az autó arányait, de ezt az előnytelen tulajdonságot a formaterv kiválóan palástolja. A karosszéria lemezei mindig úgy hajolnak, hogy könnyedebbnek, laposabbnak tűnjön a kocsi mint amilyen, azt sejtesse, hogy hátul pont olyan kecses mint elől. A megtévesztés nagyszerűen beválik, az autót körbejárva sehonnan sem tűnik aránytalannak vagy túlsúlyosnak. Szinte érezzük ahogy menet közben a levegő lágyan végigsuhan a karosszéria domborulatain, bebújik a különböző nyílásokon, felfedezi a légcsatornákat, kellő leszorítóerőt termel, majd végül elégedetten válik le a hátsó traktusról még egy búcsúpillantást vetve az elillanó csodára.
A formaterv elemzésénél meg kell emlékezni a finom manipulációról aminek minden szemlélő áldozatul esik. Nincs orrkúp vagy terebélyes szárnyak mint a forma-1-es autóknál, mégis tudat alatt érezzük a rokonságot. Elég csak az autó fenekét szemügyre vennünk: az ott alkalmazott megoldás tulajdonképpen nem úgy néz ki mint a versenyautó stabilizáló aerodinamikai eleme, de mégis arra asszociálunk. Akárcsak a motortér felett ívelő idomokról. Az autó arányai is beszédesek: a jelentős első- és minimális hátsó túlnyúlás szintén a formaautókra jellemző vonások, ugyanúgy mint a középmotoros felépítés.
Valljuk be az új nyitható tetőrendszer helytakarékos, szellemes, elegáns és zseniális.
Bár arra azért kíváncsi lennék milyen lehet egy huzamosabb cote d'azur-i araszolgatás után hanyag mozdulattal felcsukni azt a tetőt, amit a V8-as motor már órák óta hevít. Ne feledjük, ez nem vászontető hanem alumínium, ami ugyebár elég jó hővezető. Ez egy komoly dilemma lehet: a nap perzselje a fejemet vagy a kilencven fokos tető? Mindennek van jó és rossz oldala...
Még valami áldozatul esett az új tetőmegoldásnak. Többé nem lehet üvegen keresztül nézegetni az erőforrást, és a szervizelés is csak aknából képzelhető el a kocsi komolyabb megbontása nélkül.
Na de kit érdekel mindez ha a volán mögött ülve forma-1-es versenyzőnek érezhetjük magunkat: fölöttünk az ég, a fenekünktől pár centire az aszfalt, mögöttünk hörög, visong a 9000-ig pörgethető parádés motor, és minden kigyorsításnál belesüppedünk az ülésbe. Szerencsére közúton nincsenek kockás zászlót lengető emberek, hogy véget vessenek az élvezetnek.
Széria a karbon-kerámia fékrendszer és a garantált feltűnés ami egy ilyen kocsival jár, de egy piros Ferrarit még inkább csodálnak az emberek (nem úgy mint néhány más értékes autótípust). És aki még fokozni szeretné az attrakciót a motoros tetőmozgatással megteheti.
Ha már nem szeretnénk a figyelem középpontjában lenni elég átváltanunk automatára: a kocsi megszelídül, szinte észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat, különösebb feltűnés nélkül suhanhatunk célunk felé, ugyanúgy mint bármilyen más „polgári” autóban.
A legenda szerint megkérdezték egyszer Enzo Ferrarit arról kinek szánja autóit. A válsz a következő volt: „Annak, aki meg szeretné ajándékozni magát, aki valami különlegeset akar és még sokáig, fiatalos tűzzel kívánja élni az életét.”
Örömmel állapíthatjuk meg, hogy a 458 Spider is ennek a célcsoportnak készült. Csak így tovább!